El pas de Sant Serni

Sant Serni, patró del poble, va passar per Ogern predicant la religió cristiana. Cansat de caminar, es va aturar a reposar al cap d'una roca al lloc dit el Pas de Sant Serni. Diuen que és vora la rasa, a l'altra banda de la Baell i a sota mateix de l'església de Salsa.
Tant sant era l'home i tan feixuc es trobava pel cansament que, en seure a la roca viva, van quedar marcades per sempre les empremtes (dels peus i del cul) de pa positura d'estar assegut”.

(extret de Cardona, Jordi, 2000, Fets i gent de la Baronia d'Ogern i la Salsa. Solsona Comunicacions, SL.)
També en parlen aquí: http://www.castellsdelleida.com/index.php?module=pnActivitats&nav=tradic...

Accés al lloc

A Ogern, agafeu la pista que marxa cap al nord, al costat del Baell. Això és just al mig del poble.

A les últimes cases del poble, deixeu la carretera asfaltada i travesseu el Baell (Només heu de seguir les indicacions de l'ermita de la Salsa).

Passareu per davant de la font del Raget i trobareu una bifurcació: les dues pistes, indicades, duen a la Salsa, una a peu i l'altra amb cotxe.

Agafeu la de l'esquerra, la que hi puja a peu, i seguiu-la fins que arriba a un gran camp (el Campet). Deixeu el cotxe aquí (és el millor lloc per aparcar i fer el darrer tram a peu per pujar a l'ermita).

A peu, seguiu la pista cap al nord, remuntant el curs del Baell.

Travesseu el torrent una vegada, feu una pujada i torneu-lo a travessar. Aquí comença una forta pujada, a la que segueix una zona plana o lleugerament en baixada. Per la nostra esquerra (oest) baixa una torrentera normalment seca, però molt marcada (rasa dels Picons, segons el mapa). Aquí cal deixar la pista, que segueix torrent amunt, i enfilar-se per un corriol molt dret cap al nord. És una pujada de pedra, on a vegades es passa amb moto. A uns 20 metres trobareu un petit mur amb les petjades al terra i la forma del cul, com una mena de seient. El mapa que s'adjunta indica perfectament el camí per on heu de buscar, però el topònim està desplaçat un centenar de metres al nord-oest.

Del cotxe al pas hi ha uns 10 minuts (si se sap on és).

Coordenades: 0363073 - 4655537 - 533  (WGS 84)